رفتن به مطلب

مفاهیم پایه انکی ( نوع کارت )

نوع کارت


هر درس روش خاص خودش را برای یادگیری دارد. مثلاً برای یادگیری ریاضیات، باید تمرین‌های بسیاری حل کنید و برای یادگیری درسی مانند زبان انگلیسی، باید هم بتوانید ترجمه را یاد بگیرید و هم اینکه از ترجمه کلمه‌ی انگلیسی را بسازید. 

همانطور که گفتم انکی برای استفاده در درس‌های متفاوت محدودیتی ندارد. یعنی شما می‌توانید انکی را برای ریاضیات، انگلیسی یا هر چیزی که در نظر دارید استفاده کنید. که این کار را با تعریف نوع کارت برای شما انجام می‌دهد. به طور مثال، شما وقتی در حال یادگیری ریاضیات هستید، کافی است که مسئله از شما پرسیده شود و شما پاسخ را حل و جواب دهید، پس انکی برای شما نوع کارتی در نظر گرفته است که ما آن را به عنوان «پایه» می‌شناسیم. این نوع کارت فقط به شما سؤال نمایش می‌دهد و شما باید پاسخ را بدهید. و برای کسی که در حال یادگیری زبان انگلیسی است، مؤثرترین شیوه این است که یک بار انگلیسی سؤال باشد و یکبار ترجمه سؤال باشد. برای این منظور نیز انکی نوع کارتی را در نظر گرفته است که ما آن را به عنوان «پایه و کارت وارونه» می‌شناسیم. این نوع کارت، یک بار از شما کلمه انگلیسی را می‌پرسد و یکبار از شما ترجمه را. جالب اینجاست که برای این کار نیازی به وارد کردن دوباره‌ی اطلاعات نیست، فقط یکبار کافی است که اطلاعات را وارد کنید. انکی خود تنظیمات را انجام داده و برای شما دو کارت اضافه می‌کند. حال که با کاربرد نوع کارت در انکی آشنا شدید، در ادامه انواع کارتی را که به صورت پیش فرض در انکی تعریف شده‌اند را معرفی می‌کنیم.

پایه:

فیلدهای جلو (Front) و پشت (Back) را دارد، و یک کارت ایجاد خواهد کرد. متنی که در فیلد جلو وارد کرده‌اید در جلوی کارت، و متنی که در فیلد پشت وارد کرده‌اید به عنوان پشت کارت نمایش داده خواهد شد.

پایه (و کارت وارونه):

دو کارت برای هر اطلاعاتی که وارد می‌کنید ایجاد می‌کند: یکی به صورت جلو بهعقب و یکی دیگر به صورت عقب بهجلو(یعنی یکبار از شما فیلد سؤال پرسیده می‌شود و یکبار از شما فیلد پاسخ پرسیده می‌شود)

پایه (و کارت انتخابی وارونه):

این نوع کارت، از اطلاعات شما، فقط کارتی به صورت جلو به عقب یعنی به حالت پایه( سؤال از شما پرسیده شود) می‌سازد. اما این نوع کارت فیلد سومی نیز دارد که اگر هر متنی در آن فیلد قرار دهید، فقط برای آن اطلاعات دو نوع کارت ایجاد می‌شود، که یکبار از شما سؤال پرسیده می‌شود و یکبار از شما جواب. این نوع کارت زمانی مفید است که فقط تعدادی از کارت‌ها را در نظر دارید که دوطرفه کنید نه همه‌ی آنها را. (در آینده در مورد این بیشتر توضیح خواهیم داد)

جاخالی:

نوعی یادداشت است که برای ایجاد سؤالات نقطه‌چین استفاده می‌شود. به عنوان مثال:

سؤال: «انسان برای اولین بار در سال [...] بر سطح ماه فرود آمد.»

جواب: «انسان برای اولین بار در سال [۱۹۶۹] بر سطح ماه فرود آمد.»

(در آینده نیز در مورد این نوع کارت بیشتر توضیح خواهیم داد)

 

برای افزودن نوع کارت و یا ویرایش موارد موجود، می‌توانید به منوی «ابزارها > مدیریت نوع یادداشت» مراجعه کنید.

توجه:

نوع کارت به جای ذخیره در یک دسته‌ی خاص در مجموعه‌ی شما ذخیره می‌شوند. یعنی می‌توانید از انواعی کارت در یک دسته خاص استفاده کنید یا از یک نوع کارت در چندین دسته. وقتی که با استفاده از پنجره‌ی افزودن، کارتی اضافه می‌کنید، می‌توانید نوع کارت و دسته‌ای را که می‌خواھید از آن استفاده کنید با گزینه‌هایی که در شکل زیر نشان داده‌ام انتخاب کنید و این انتخاب‌ها کاملاًً مستقل از یکدیگر هستند. ھمچنین این امکان وجود دارد که نوع کارتهای موجود را تغییر دھید.
 

type-cards.jpg

 

پیشنهاد:

برای ایجاد نوع کارت در انکی محدودیتی ندارید از طرفی هر نوع کارت، فیلدها و الگوهای خاص خودش را دارد. پیشنهاد می‌کنم که برای هر موضوعی که در حال مطالعه هستید یک نوع کارت جدا ایجاد کنید. به عنوان مثال در یادگیری زبان فرانسوی، بهتر است نوعی کارت به نام «French» ایجاد کنیم. اگر که می‌خواستیم اسم پایتخت‌ها را یاد بگیریم، بهتر است نوعی کارت جدید هم برای آن، با فیلدهایی مثل «کشور» و «پایتخت» ایجاد کنیم.

 

نکته: انکی برای یافتن کارت‌های تکراری، فقط کارت‌های از همان نوع را بررسی می‌کند. 

 

محمد رستمی



بازخورد کاربر

دیدگاه‌های پیشنهاد شده

هیچ دیدگاهی برای نمایش وجود دارد.



به گفتگو بپیوندید

شما در حال پست به عنوان مهمان هستید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
افزودن دیدگاه...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   بازگردانی قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
  • اضافه کردن...