رفتن به مطلب

10 نکته برای گوش دادن فعال


محمد رستمی

220 بازدید

 اشتراک گذاری

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا مردم در مورد مصاحبه کنندگان، مجریان و حتی افراد مشهور خاص علاقه دارند؟ به عنوان مثال، در میان انواع مختلف مجریان برنامه های مشهوری که در تلویزیون ظاهر می شوند، فقط برخی مورد پسند قرار می گیرند. دلیل آن جذابیت او است، مطمئنا، اما بسیاری از میزبانان دیگر نیز همینطور هستند. بنابراین، چه چیزی او را متمایز می کند؟

بیشتر آن به نحوه برقراری ارتباط او با مهمانانش و تعامل کامل با آنها با بیان و توجه به آنها مربوط می شود. در واقع، مجری مهارت های بسیار خوبی برای ایجاد احساس راحتی در مردم دارد و او از طریق مهارت گوش دادن فعال به آن دست می یابد. 

برای مجذوب کردن مخاطبان خود مجبور نیستید در کلاس مسترکلاس شرکت کنید، فقط به تقویت مهارت گوش دادن نیاز دارید. در اینجا، مجموعه‌ای از بهترین نکات را برای تقویت مهارت گوش دادن در اختیار شما قرار می‌دهم.. 

 

منظور از گوش دادن فعال چیست؟

آمارها نشان می دهد که در بیشتر مواقع، یعنی 75 درصد، افراد در حین مکالمه فراموشکار، مشغول یا پرت هستند . در نتیجه، بر دریافت کلی اطلاعات از هر دو طرف تأثیر می گذارند؛ این موضوع باعث ایجاد ارتباط نادرست و ایجاد بی اعتمادی می شود. 

با توجه به این نکته، گوش دادن فعال به عنوان یک مهارت ارتباطی ضروری است. این رویکرد شامل زمانی است که یک فرد کاملاً روی شخصی که با او صحبت می کند تمرکز می کند و به جای شنیدن سطحی صحبت های او به آنها گوش می دهد. برای توضیح بیشتر، هنگامی که بر هدف و معنای پشت کلمات یک نفر تمرکز می کنید، این نشانه ارتباط فعال است. 

در زمینه حرفه ای، داشتن مهارت های ارتباطی خوب برای بهترین نتیجه بسیار مهم است. از نظر آماری، 28 درصد از کارکنان، ارتباط ضعیف را دلیل اصلی عدم ارائه کار به موقع ذکر می کنند. یکی از بارزترین مثال های این موضوع، گوش نکردن درست به صحبت های طرف مقابل است و این چیزی است که باید روی آن کار کنید. 

نکاتی برای بهبود گوش دادن فعال 

آیا می توان توانایی خود را برای گوش دادن فعال در طول تعاملات اجتماعی یا حرفه ای بهبود بخشید؟ در واقع، این چیزی است که افراد می‌توانند در طول زمان روی آن کار کنند و با برخی تکنیک‌ها، می‌توانید گوش دادن فعال را در کمترین زمان مدیریت کنید. در اینجا چند پیشنهاد وجود دارد.

1. از حواس پرتی اطراف خود اجتناب کنید 

یکی از مهم ترین مسائلی که بسیاری از افراد در طول مکالمه با آن مواجه می شوند، حواس پرتی است. به عنوان مثال، در یک فضای اداری، ممکن است کارهای زیادی برای انجام داشته باشید، مانند امضای اسناد، مرور پوشه ها، انجام تحقیق و غیره. در این زمان، اگر کسی با شما صحبت کند، پاسخ دادن طبق آداب و رسوم مناسب و خوش اخلاقی دشوار است.

نشانه‌های استرس می‌توانند روی حالت ظاهری شما ظاهر شوند، مانند خراشیدن ابروها یا حرکات پریشان چشم. این موضوع همچنین یک حس منفی ایجاد می کند، گویی که فرد علاقه ای به گوش دادن ندارد، که می تواند بسیاری از افراد را منصرف کند.

بهترین راه حل برای آن؟ تا حد امکان از عوامل حواس پرتی دوری کنید. مطمئناً ممکن است کار ناگهانی پیش بیاید که مکالمه را مختل کند. اما می‌توانید برای جلوگیری از حواس‌پرتی‌های عمدی، مانند استفاده بیش از حد از تلفن، ابتکار عمل داشته باشید.

2. سکوت را دوست خود قرار دهید

در طول مکالمه، بسیاری از مردم این تصور غلط را دارند که سکوت بین کلمات نشان می دهد که شما توجهی به آنها ندارید. بنابراین زمانی که در مکالمه لحظات خاموشی وجود دارد شروع به صحبت می کنند تا از آن اجتناب کنند. 

با این حال، گاهی اوقات، مانند صحبت‌های عمیق‌تر یا احساسی‌تر، آسیب بیشتری می‌زند تا فایده. به عنوان مثال، اگر کسی غم خود را به اشتراک می گذارد و لحظه ای سکوت برقرار می شود، صحبت کردن در آن زمان می تواند به جریان گفت و گو آسیب برساند و باعث شود او احساس غریبی کند.

در عوض، بگذارید ساکت بماند. گوینده ممکن است به آن زمان نیاز داشته باشد تا احساسات خود را مدیریت کند یا قبل از ادامه کار، ذهن خود را آرام کند. بنابراین، به آن‌ها زمان استراحت بدهید و حالتی دقیق داشته باشید تا نشان دهید که می‌توانند به صورت غیرکلامی وقت بگذارند. 

3. سوال بپرسید و صداهای مثبت ایجاد کنید 

نکته دیگری که باید رعایت کنید این است که  از طریق صداهای خاص نشان دهید فعالانه گوش می دهید. مثل زمزمه کردن برای نشان دادن اینکه موافق هستید. همچنین، بهتر است هر از گاهی سوالاتی بپرسید که مربوط به کجای داستان در آن زمان است. به عنوان مثال، "اوه خدای من، او این کار را نکرد! بعد از آن چه اتفاقی افتاد؟" چنین القابی نشان می دهد که شما فعالانه گوش می دهید. با این حال، این کار را در حد اعتدال انجام دهید. 

4. زبان بدن افراد را بخوانید 

آیا ویدیوهای رسانه های اجتماعی را دیده اید که در آن افراد زبان بدن دیگران را مطالعه می کنند تا فرآیندهای فکری آنها را در یک زمان درک کنند؟ در واقع درک زبان بدن در بسیاری از مشاغل مانند تحقیقات جرم و جنایت انجام می شود. به عنوان مثال، FBI دارای کارشناسان حرفه ای زبان بدن است که نشانه های غیرکلامی افراد را در بازجویی ها زیرنظر میگیرند. 

یادگیری زبان بدن مهارتی است که ارزش تمرین دارد. از نظر گوش دادن فعال نیز به شما کمک می کند زیرا می دانید چگونه سیگنال های ناگفته فردی را که با شما صحبت می کند بخوانید. به علاوه، می‌توانید تکنیک‌های مشابهی را به کار ببرید تا نشان دهید توجه بیشتری دارید. مانند آرام کردن بدن خود و روبرو شدن مستقیم با آنها. تماس چشمی مناسب را حفظ کنید و حتی کمی به طرف آنها خم شوید. از نشان دادن علائم ناراحتی مانند صاف نشستن، چرخاندن چشم ها یا خمیازه کشیدن خودداری کنید. 

5. وارد مکالمه نشوید 

همانطور که قبلا اشاره شد، بهتر است تا زمانی که وقت صحبت شما نرسیده، وارد گفتگو نشوید. این بی ادبی است و با شخصی که با شما صحبت می کند دشمنی بیشتری نشان میدهد. 

بنابراین، نکته مهمی که باید از آن اجتناب کنید، افزودن نظرات اضافی به کلمات گوینده است، حتی اگر نیاز به اصلاح واقعی داشته باشید. اگر گوینده حرفش را قطع کند، گوینده می‌تواند در جریان گفتار دچار سردرگمی شود- پس از آن اجتناب کنید. اگر نیاز دارید فوراً چیزی اضافه کنید یا توضیحی بخواهید، منتظر بمانید تا شخص حرف خود را تمام کند. 

6. ذهنیت دانشجویی را بپذیرید 

یکی از ترفندهای روانشناختی که می توانید به کار بگیرید حفظ ذهنیت دانش آموزی در طول ارتباط است. اگر با رویکردی که می توانید از آنها بیاموزید وارد تعامل شوید، کاملاً روی کلمات آنها تمرکز خواهید کرد. 

یکی از ویژگی‌های ضروری یک شنونده فعال، کسی است که ابتدا به نکات گوش می‌دهد. سپس به جای اضافه کردن اطلاعات غیرضروری، بر اساس آنها پاسخ می‌دهد. 

7. از قضاوت خودداری کنید 

مجری کهنه کار برنامه گفتگو با مردم با تمرکز و دلسوزی کامل صحبت می کند(داستان آنها هر چه که باشد). مهم نیست که مهمان او کیست یا احساسات شخصی او نسبت به آنها یا اعتقادات آنها چه هست؛ میزبان علائم منفی آشکاری نشان نمی دهد. 

این چیزی است که شما باید از آن تقلید کنید تا یک شنونده فعال باشید. حالات قضاوت آمیز صورت را به حداقل برسانید، مانند بالا انداختن ابرو، خراش دادن صورت یا سایر حالات منفی صورت. درعوض، آشکارا و بدون قضاوت به گوینده گوش دهید تا در صحبت کردن احساس راحتی بیشتری داشته باشند . 

8. تماس چشمی مناسب را حفظ کنید 

یکی از شرایطی که بسیاری از افراد در حین مکالمه دچار مشکل می شوند، اجتناب از تماس چشمی با گوینده در حین صحبت با آنها است.  فرض کنید در حالی که شخصی با شما صحبت می کند بیش از حد به اطراف نگاه کنید. این حرکت نشان دهنده این است که شما توجه نمی کنید. پس برای جلب توجه شما باید صحبت خود را تکرار کند که در ذهن آنها تصور غلطی از شما باقی خواهد ماند. در واقع، آمار نشان می دهد که 85 درصد از مردم تکرار آنچه را که گفته اند بسیار آزاردهنده می دانند. 

با تماس چشمی مناسب، می توانید به طور کامل از این مشکل جلوگیری کنید. اگر انجام این کار به طور طبیعی برایتان دشوار است، از تاکتیک خیره شدن به یک چشم برای حدود 5 ثانیه و سپس حدود 5 ثانیه به چشم دیگر استفاده کنید. تغییر دهید و تکرار کنید. همچنین، اگر چشمان شما نیاز به لحظه‌ای گردش دارد، می توانید در برخی موارد برای چند ثانیه چشمان خود را به پهلو یا بالا ببرید، اما از نگاه کردن به پایین خودداری کنید.

9. توصیه های ناخواسته ندهید 

یکی از نکات مهمی که برای شنونده فعال خوب شدن باید رعایت کنید این است که وقتی طرف مقابل هنوز در حال صحبت است پیشنهادات خود را ارائه ندهید مگر اینکه درخواست کنید. به عنوان مثال ، "من طرف شما و دلیل ناراحتی شما را درک می کنم. اما اگر بتوانم پیشنهادی بدهم…” و غیره. 

10. کل مکالمه را ترجمه کنید و خلاصه کنید 

یکی از تاکتیک‌هایی که باید برای شنونده فعال شدن رعایت کنید این است که هر آنچه را که گوینده به شما گفته است را خلاصه کنید و آن را برای تأیید تکرار کنید. این موضوع از دو نظر حائز اهمیت است. در واقع، به طرف مقابل نشان می دهد که شما به آن توجه کرده اید. و دوم، در صورتی که نکته ای را از دست دادید یا چیزی اشتباه شنیدید، می توانند آن را اصلاح کنند. 

نتیجه 

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، تمرکز بر کلمات گوینده و در نظر گرفتن اطلاعات کامل به داشتن ارتباط درجه یک کمک می کند. اگر تمام نکات ذکر شده را در مکالمات به کار ببندید، کمک می کند تا به آرامی به یک شنونده عالی تبدیل شوید. در واقع، هم از نشانه‌های غیرکلامی و هم از نشانه‌های کلامی خود آزادانه استفاده کنید و به مرور زمان به طور طبیعی شنونده خوبی شوید. 

 

تقدیم با احترام

 اشتراک گذاری

1 دیدگاه


دیدگاه توصیه شده

به گفتگو بپیوندید

شما در حال پست به عنوان مهمان هستید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
افزودن یک دیدگاه ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   بازگردانی قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
  • اضافه کردن...