رفتن به مطلب

تکنیک پومودورو – بهره وری خود را افزایش دهید


محمد رستمی

194 بازدید

اگر شما یک دانش آموز یا یک حرفه ای باشید و تمرکز شما در حد ماهی گلی باشد، بیشتر اوقات در طول روز حواس شما پرت می شود. من این را نمیگم. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط دکتر لری روزن، استاد بازنشسته در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، "دانشجوی معمولی" از هر 15 دقیقه ای که برای مطالعه اختصاص می دهد، حداقل 5 دقیقه حواسش پرت می شود." یک مطالعه دیگر نشان داد که پیامک و استفاده از رسانه های اجتماعی حدود 70 تا 99 درصد از کارمندان دفتری را پریشان می کنند و یک کارمند به طور متوسط روزانه 56 اختلال تمرکز را تجربه می کند. اگر در حین خواندن این مطلب سرتان را تکان می دهید، این تکنیک  بهره وری به نام «تکنیک پومودورو» مخصوصاً برای شما ساخته شده است.

حواس پرت شدن در حین کار بر روی یک پروژه مهم یا ناتوانی در انجام ضرب الاجل ها یا احساس غرق شدن در زمانی که وظایف زیادی به شما اختصاص داده می شود، و نمی دانید چگونه همه چیز را بدون دست و پا زدن مدیریت کنید، سوالهای مهمی هستند که همه با آن روبرو هستند. در این مقاله، در این مورد صحبت خواهیم کرد که چگونه معروف ترین تکنیک مدیریت زمان می تواند به شما کمک کند تا با تلاش و اضطراب کمتر وظایف روزانه خود را انجام دهید.

تکنیک پومودورو چیست؟

تکنیک پومودورو روش بهره وری یا مدیریت زمان است که شامل فرآیندها و اصولی است که بر اساس خودآگاهی و مشاهدات بنا شده اند. این تکنیک نه تنها به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا بهتر مطالعه کنند، بلکه به متخصصانی مانند مهندسان نرم‌افزار یا توسعه‌دهندگان نیز کمک می‌کند تا بدون خسته شدن ضرب‌الاجل‌ها را رعایت کنند. به طور کلی، به همه کمک می کند تا بدون کشمکش های زیاد به اهداف خود در چارچوب زمانی برسند.

اما قبل از اینکه عمیقاً به این موضوع بپردازیم، بیایید بفهمیم چه کسی این تکنیک را معرفی کرد و چرا؟

در اواخر دهه 1980، فرانچسکو سیریلو ایتالیایی مؤثرترین روش مدیریت زمان را اختراع کرد: تکنیک پومودورو . او چندین ابزار مدیریت زمان را برای یافتن بهترین راه برای انجام کارها آزمایش کرد. او از تایمر آشپزخانه‌اش به شکل گوجه‌فرنگی برای تقسیم کارهایش به فواصل کاری 25 دقیقه‌ای و استراحت‌های پنج دقیقه‌ای استفاده کرد. 

او در حین تمرین متوجه شد که می‌تواند کارها را مؤثرتر از قبل انجام دهد. در آن مشاهده، او به این نتیجه رسید که اگر یک کار بزرگ را به واحدهای زمانی کوچک قابل مدیریت تقسیم کند، انجام آن آسان می شود. بعداً او این روش را به خاطر تایمر آشپزخانه خود که به شکل پومودورو به معنای گوجه فرنگی در ایتالیایی بود نامگذاری کرد. 

اکنون که با تاریخچه پومودورو آشنا شدیم، بیایید نحوه عملکرد آن را بفهمیم. 

تکنیک پومودورو چگونه کار می کند؟

این یک واقعیت پنهان نیست که ما زمانی بهترین عملکرد را داریم که به طور کامل درگیر کار هستیم. با این حال، گاهی اوقات، حفظ انگیزه در طول مدت کار دشوار می شود. آن وقت است که «وقفه‌ها» وارد می‌شوند. زیرا در این استراحت‌های کوتاه، ذهن ما اطلاعات جدید را جذب می‌کند و خود را برای دور بعدی آماده می‌کند. بنابراین، اساسا، تکنیک پومودورو بر اساس همان اصل کار می کند.

این تکنیک به شما کمک می کند تا با تقسیم کردن کارها به واحدهای زمانی کوچک و قابل مدیریت، در طول کار ثابت قدم بمانید و همچنین ذهن شما زمان کافی برای تجدید قوا و بهترین عملکرد خود را بدون سوختگی داشته باشد. این تکنیک نه تنها به شما کمک می کند تا کار خود را به موقع انجام دهید، بلکه توجه و قدرت تمرکز شما را نیز افزایش می دهد.

چگونه از تکنیک پومودورو استفاده کنیم؟ 

برای به کارگیری این تکنیک برای انجام به موقع کارهای روزانه خود، این مراحل ساده را دنبال کنید. 

1. یک پروژه را انتخاب کنید

از بین تمام وظایف محول شده، کاری را که مهم است و باید با اولویت انجام شود نهایی کنید.

2. یک محل کار بی صدا پیدا کنید 

هنگامی که در مورد پروژه ای که می خواهید شروع کنید تصمیم گرفتید، مکانی را برای خود پیدا کنید که کمترین مزاحمت را داشته باشید. یک اتاق ساکت بهترین خواهد بود، اما یک اتاق یا یک گوشه با حداقل افراد نیز جوابگو هست.

3. یک Buzzer یا Time Keeper بگیرید

می‌توانید زنگ ساعت را روی گوشی خود تنظیم کنید یا از هر نرم افزاری استفاده کنید. بسیاری از برنامه های تکنیک Pomodoro در Google Play موجود است که به شما کمک می کند این تکنیک را دنبال کنید. می توانید آنها را بررسی کنید. اما یک آلارم ساده در تلفن نیز کفایت میکند.

4. یک تایمر 25 دقیقه ای تنظیم کنید

تجزیه و تحلیل کنید که چقدر زمان برای انجام پروژه شما نیاز است و سپس زمان را بر اساس آن تقسیم کنید. زمان استاندارد 25 دقیقه کار و 5 دقیقه استراحت است. اما اگر احساس می کنید برایتان سخت می شود، می توانید با 15 دقیقه کار و سپس 5 دقیقه استراحت شروع کنید و به تدریج می توانید به 25 دقیقه بروید.

5. 5 دقیقه استراحت کنید.

پس از به صدا درآمدن زنگ، یک استراحت کوچک به مدت 5 دقیقه انجام دهید و استراحت کنید. نکته ای که در اینجا باید به آن توجه کرد این است که نحوه استفاده از این 5 دقیقه استراحت ساعات کاری بعدی شما را مشخص می کند. احتمال از دست دادن مسیر(ادامه کار) در این استراحت ها زیاد است. 

بنابراین، در اینجا مواردی وجود دارد که باید از انجام آنها اجتناب کنید تا به روند کاری خود با روش پومودورو ادامه دهید.

خود را درگیر هیچ کاری نکنید که از انرژی مغز شما استفاده می کند: اگر خود را در کاری قرار دهید که به بیشترین توجه و تمرکز شما نیاز دارد، آن را به عنوان وقفه حساب نکنید. اطمینان حاصل کنید که در هیچ یک از کارهایی که ذهن شما را بیشتر خسته می کند زیاده روی نکنید. 

از رسانه های اجتماعی استفاده نکنید: در حالی که تلفن خود را چک می کنید، مغز شما همچنان فعال است زیرا شامل خواندن و پردازش اطلاعات می شود. بنابراین، این به عنوان یک استراحت حساب نمی شود. پس مطمئن شوید که در این مدت از هیچ پلتفرم رسانه اجتماعی یا به عبارت ساده‌تر از تلفن خود استفاده نمی کنید، مگر اینکه خیلی مهم باشد.

پس در یک استراحت 5 دقیقه ای چه کاری می توانید انجام دهید؟

کمی پیاده روی کنید: می توانید کمی در بالکن، راهرو یا خارج از محل کار یا خانه خود قدم بزنید. پیاده روی روشی برای تازه کردن ذهن و استراحت در حین دریافت هوای تازه است. آیا شما اینطور فکر نمی کنید؟

برای خود یک چای یا قهوه تهیه کنید: آماده کردن یک چای یا قهوه برای خود هم پیشنهاد خوبی است. شما به راحتی می توانید آن را تنها در 5 تا 10 دقیقه انجام دهید. و در حالی که روی کار خود متمرکز هستید، آن را میل کنید.

ورزش های سبک انجام دهید: در چنین استراحت های کوتاهی می توانید کمی حرکات کششی یا ورزش کنید. تا بدن و ذهن شما فعال شود.

بطری آب خود را دوباره پر کنید و چشمان خود را به مدت دو دقیقه ببندید: در طول یک استراحت 5 دقیقه ای، کوتاه ترین کاری که می توانید انجام دهید این است که بطری آب خود را پر کنید، مقداری آبمیوه بنوشید، تازه شوید و مدتی استراحت کنید. اما مطمئن شوید که 2 دقیقه چشمانتان را ببندید به معنای چرت زدن کوتاه 30 دقیقه ای نیست!  

اینها برخی از فعالیت های ساده ای هستند که می توانید در طول استراحت خود بدون ایجاد مزاحمت در کار خود انجام دهید. این کارها شامل هیچ مرحله پیچیده ای نمی شود و زمان زیادی را صرف نمی کند. بنابراین، بهتر است فقط به یک استراحت 5 دقیقه ای پایبند باشید و آن را تمدید نکنید.

6. فرآیند را تکرار کنید

پس از اتمام وقفه 5 دقیقه ای، کار خود را برای 25 دقیقه آینده از سر بگیرید و روند را تکرار کنید.

همچنین، فراموش نکنید که گوشی خود را روی DND قرار دهید یا فقط از بررسی اعلان‌ها در این بین خودداری کنید. در غیر این صورت روند تمرکز شما را قطع می کند.  در صورتی که دوستی با شما تماس گرفت، به او بگویید که بعداً با آنها صحبت می‌کنید، فقط به آنها اطلاع دهید و سریع به کار خود بازگردید. همچنین، اگر هر کار مهمی را در میانه کار به یاد آوردید، آن را در جایی یادداشت کنید و سپس کار خود را از سر بگیرید. فرآیند را 4 بار تکرار کنید. اگر کار شما در این 4 جلسه تمام نشد، یک استراحت طولانی 30-40 دقیقه ای داشته باشید و دوباره همان مراحل را دنبال کنید.

در صورتی که کار خود را قبل از 25 دقیقه یا 1 پومودورو کامل انجام دهید، ( 4 جلسه 25 دقیقه ای یک مجموعه کامل از 1 پومودورو را تشکیل می دهد) ، از این زمان برای بررسی کار خود استفاده کنید، یا اگر باقی مانده است، مطالبی را برای جلسه بعدی پومودورو آماده کنید. . از این محیط سازنده نهایت استفاده را ببرید.

اما چرا فقط 25 دقیقه؟

این تحقیق می گوید، به طور متوسط مغز انسان می تواند به مدت 25 دقیقه متوالی تمرکز کند و سپس به آرامی احساس کمبود انرژی و از دست دادن تمرکز می کند. اما در طول این 25 دقیقه زمان، احتمال از دست دادن تمرکز یا توجه بسیار کمتر است. با این حال، برای ادامه روند کار با همان اشتیاق، یک استراحت کوتاه 5 تا 7 دقیقه ای مفید خواهد بود. این به ذهن شما کمک می کند تا احساس آرامش کند و خود را برای کار بعدی آماده کند.

شما همچنین می توانید تایمر خود را برای بیش از 25 دقیقه تنظیم کنید، یعنی 30 دقیقه یا 40 دقیقه با خیال راحت. اما مطمئن شوید که خودتان را خسته نمی کنید. خرگوش نباش و وسط راه بایست. مانند یک لاک پشت باشید و انرژی و اشتیاق خود را در سراسر پومودورو حفظ کنید.

خط پایین:

بسیاری از افراد از این تکنیک پومودورو بهره برده اند و اگر به عنوان برنامه نویس یا توسعه دهنده نرم افزار کار می کنید، مطمئناً می توانید از این روش پومودورو برای افزایش بهره وری خود استفاده کنید . اما این جادو نیست. این به شما بستگی دارد که چگونه با استفاده از این تکنیک جادو خلق کنید. بنابراین، به خود وفادار باشید و این تکنیک را در کارهای روزمره خود قرار دهید و بدون وحشت به هدف خود برسید. و اگر در پیگیری یکباره آن با مشکل مواجه شدید، کاملاً خوب است. حداقل تو تلاش کردی! و وقتی تلاش کنید، تلاش کنید و تلاش کنید، قطعا موفق خواهید شد. پس قدم های کودکی بردارید و زود ترک نکنید.

 

در این پست از سایت شخصی خودم دوره آموزشی در رابطه با یکی از نرم‌افزارهای تکنیک پومودورو قرار داده ام در صورت تمایل میتوانید از آن دوره نیز استفاده کنید. سوالی بود از طریق همین پست در خدمت شما هستم.

 

با آرزوی بهترین‌ها

0 دیدگاه


دیدگاه‌های پیشنهاد شده

هیچ دیدگاهی برای نمایش وجود دارد.

به گفتگو بپیوندید

شما در حال پست به عنوان مهمان هستید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
افزودن یک دیدگاه ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   بازگردانی قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
  • اضافه کردن...